Umów się na wizytę:
22 436 83 50
umow sie

13.03.2020

Jak w kuchni budować odporność przeciwko koronawirusowi?

Nasza odporność to koło ratunkowe w obliczu znanych i nieznanych chorób. Szczególnie teraz, w momencie rozprzestrzenia się koronawirusa, warto o nią dbać i wzmacniać ją przez odpowiednią dietę. Poniżej przedstawiamy 5 składników, dzięki którym nasze dania będą podnosić poziom naszej odporności.
 
1. Witamina A – zawierają ją ryby i mięso, szczególnie gotowana wołowa wątroba. Nie trzeba tych produktów spożywać dużo – już 1 plasterek to wystarczająca zalecana dzienna dawka. Poza tym witaminę A znajdziemy w wielu produktach śniadaniowych takich jak jajka, masło, pełne mleko, więc jajecznicę na maślę możemy od dziś jeść bez wyrzutów sumienia. A potem popić kakao. Inne źródła witaminy A to przede wszystkim tran (teraz produkowany w tak rożnych smakach, że na pewno go pokochacie), czerwone i żółte owoce i warzywa, a także gotowany szpinak, jarmuż czy brokuł (krem z brokułu z prażonymi migdałami, mniam).

2. Witamina C – znana i lubiana od dawna,  ukrywa się we wszystkich cytrusach, ale i w truskawkach, kiwi, a nawet w ziemniakach (pieczonych), w pomidorach czy brokułach. W naszej codziennej diecie jest niezbędna. A więc biegnijcie teraz po szklankę świeżo wyciskanego soku pomarańczowego. Na zdrowie!

3. Witamina E – doceniana przede wszystkim przez miłośników chrupania – znajdziemy ją w pestkach i orzechach. Warto przygotować sobie talerz E-witaminowych przysmaków, na którym połóżcie: suszone morele, awokado, szparagi, gotowane brokuły. Wszystko to trzeba polać oliwą i przekąska gotowa.  A po przekąsce idziemy po książkę, siadamy do gry albo oglądamy serial i zabieramy ze sobą szklankę soku pomidorowego. Z kostką lodu i szczyptą soli to prawdziwy rarytas.

4. Selen – mało kto o tym wie, ale najwięcej selenu zawierają produkty z USA, ponieważ rosną tam na glebie bogatej w ten właśnie pierwiastek. Soczewica, kiełki sojowe, czerwona fasola kindey to propozycja dla wegetarian. Natomiast dla tych, którzy jedzą mięso źródłem selenu mogą być: cielęcina, wieprzowina czy mięso królika.

5. Witamina B2 – bez niej nasz system odpornościowy po prostu nie będzie dobrze funkcjonował. Bogate w nią są takie pyszne produkty jak np. łosoś, delikatny halibut czy aromatyczny cheddar. Możemy też przygotować sobie prawdziwy przysmak: selenową kanapkę z pszennego pełnoziarnistego chleba oraz kurczaka i szpinaku.
Do wymienionych składników dobrze też dołączyć superfood jakim  jest czosnek. Czosnek nie tylko dodaje to coś do potraw (te sosy czosnkowe, bułeczki z czosnkiem lub pachnące czosnkiem i bazylią spaghetti), ale również jest pomocny w walce z wirusami.

Na koniec pamiętajmy, że aby zadbać o sprawne funkcjonowanie naszego układu odpornościowego w obliczu  m.in.  zagrożenia koronawirusem oprócz diety potrzebny jest nam dostatecznie długi sen oraz wspomaganie się probiotykami. 


Autorką artykułu jest mgr Anna Walczak - dietetyk w NZOZ Centrum Terapii Dialog.